stayfocused.webblogg.se

Grill & Träning

En ny dag med nya möjligheter

Kategori: Träning

Härligt idag är det torsdag och snart är veckan slut. Igår var min lediga dag från träningen, riktigt skönt att få vila ut lite nu efter att kroppen har fått jobba så hårt. Jag tränar uteslutande 3 dagar i veckan och dessa dagar är måndagar, tisdagar och torsdagar med undantag för eventuella förhinder. Försöker hålla på dessa dagar då jag gillar rutiner och har hittat ett mönster som funkar för mig. Måndagar och torsdagar kör jag mycket överkropp och på tisdagarna kör jag mina benpass, dock på alla pass tränar jag alltid mina magmuskler..
 
 
Ikväll är det dags - ser fram emot att träffa min PT och göra min kroppsanalys. Har nu kört en kontrollerad kost med mycket proteinrik mat, hård träning och dragit ner på sockret. Det känns som det har gett resultat och man börjar kunna skymta en "sexpack".

Sömnen och kosten har stor påverkan på resultat och jag har själv nyligen börjat prioritera sömnen högre, och ser nu till att nästan oavsett vad som händer så ska jag ha mina 8 timmars sömn. Att det ibland leder till att jag måste stänga av en film eller serie mitt i handlingen spelar ingen roll. Då får jag forsätta dagen efter.
 
Kost och vila bygger muskler, glöm inte det !
 
Känner du till 80/20 regeln ?
20 procent är det du gör på gymmet - Det är inte i gymmet som du bygger muskler, där bryter du ner dem.
Det är hemma i sängen och vid köksbordet som musklerna byggs. Tänk dig som en snickare som försöker bygga det perfekta huset. För att börja så måste du riva ner det du redan byggt. Det gör du genom att styrketräna eftersom det då sker muskelnedbrytning. Sedan börjar du bygga upp huset igenom med virke och arbetskraft. Det motsvarar kosten och vilan eftersom protein är kroppens byggstenar och kroppens egen arbetskraft behöver tid på sig att bygga upp dina muskler starkare än vad de var innan du styrketränade.
Får du inte i dig tillräckligt med mat kommer du inte få bra resultat från träningen eftersom kroppen kommer att prioritera andra funktioner i kroppen än muskelbyggning. Muskler kan nästan ses som din kropps fiende eftersom muskler är energikrävande och kroppen vet inte när den kommer få mat nästa gång och vill därför spara energin, därav fettbildning. Äter du däremot tillräckligt  känner kroppen att den kan kosta på sig att bygga muskler utan några risker för sin överlevnad.
Sömn är viktigt inte minst för att du ska orka med att prestera i gymmet och under resten av dagen. Det är inte så svårt att förstå. Många sover mindre än sju timmar per natt men de skulle egentligen skulle behöva uppemot åtta timmar snarare för att få en fullgod nattsömn. Sömnen har även en avgörande effekt på dina resultat. En studie visar på en ökad muskelförlust på upp till 60 % samt en minskad fettförlust på upp till 55 % för de som sov 5,5 timmar istället för 8,5 timmar per natt. 

Så oavsett dina mål så spelar sömnen en avgörande roll. Försök därför sova minst åtta timmar per natt och känner du av att du fått för lite sömn i veckan kan du försöka ta igen en del förlorad sömn under helgen.
 
  
Kommentera inlägget här: