stayfocused.webblogg.se

Grill & Träning

Startskottet - 12 veckors deff

Kategori: Träning

0 veckor deffade
12 veckor kvar
 
- Deffa handlar om att försöka tappa i fettmassa utan tappa muskler.
 
Då är morgondagen snart här och jag går in i period, med tung träning, kaloriunderskott på ca 300 - 500 kcal / dag och under 12 veckor ska jag försöka komma ner till 15 % kroppsfett. Detta utan att tappa muskelmassa snarare försöka att bygga lite och heller inte gå ner för mycket i vikt. Dock är det svårt att bygga muskler med ett kaloriunderskott så vi får se vad resultatet blir framöver. Normalt brukar jag sikta på att få i mig ca 2 gram protein/kg kroppsvikt, men under deff är det viktigt att man får i sig mer ca 2.5 gram protein/ kg kroppsvikt. Deffa handlar ju om att försöka tappa i fettmassa utan tappa muskler och här hjälper proteinet till att bevara muskelmassan. Sen när det kommer till det viktigaste - styrketräningen, är det träningen som stimulerar musklerna och ser till att proteinsyntesen blir högre under viktnedgång, det ökar också chanserna och möjligheterna att undvika minskad muskelmassa under deffen. Jag har förberett mig för detta i ca 2 veckors tid och mitt kaloriunderskott har legat på 300 - 500 kcal / dag och det börjar ge resultat - se bilder nedan. Nu vill jag dock inte gå ner för mycket i vikt så vi får se hur det ser ut när jag väger mig om 1 vecka.