stayfocused.webblogg.se

Grill & Träning

Söndag 3 April

Kategori: Träning

Hej bloggen.
Så sitter man här i sedvanlig ordning och knåpar på sin blogg. Förra veckan blev det endast 2 träningspass och jag tycker nu att det har blivit mycket tuffare att träna och det finns inte samma gnista och styrka som tidigare. Detta kan bero på många olika saker antingen har man en helt enkelt haft en dålig dag eller så har man en förkylning i kroppen som inte brutit ut än. Vilket fall verkar det som om dagsformen om man ska orka lyfta spelar stor roll och ibland känner man sig så oerhört stark och kan lyfta utan problem medans andra dagar måste man slita som ett djur för att kunna rubba vikterna. Det sägs att de dagar på träningen som är extremt tuffa att genomföra är de dagar som vi verkligen bevisar för oss själva vad vi vill åstadkomma och ordspråket - No pain no gain säger en hel del. Det gäller på varje träningspass att göra sitt bästa och lyfta så tungt som man bara kan och om man måste sänka vikterna något så må det väl vara. Huvudsaken är att träningspasset blir gjort och man känner sig nöjd med sin insats. Här ser man att jag fortfarande ligger och kör väldigt tungt och på tisdagens träningspass hade jag en snittpuls på 138 och en maxpuls på 183  och på torsdagens träning låg jag på snittpuls på 131 och en maxpuls på 177. 
 
 

Så här såg veckans pass ut.


Måndag 28/3

- Ingen träning

Tisdag 29/3

Pass A:

  • Knäböj – 5 set, 5 reps              (kg/reps 130)
  • Hantelpress – 5 set (5/5/0/0/0)  (kg/reps 38)
  • Hantelpress - 3 set 5 reps         (kg/reps 34)
  • Stångrodd – 5 set  5 rep             (kg/reps 100)

Torsdag 31/3

Pass B:

  • Knäböj – 5 set, 5 reps               (kg/reps 130)
  • Militärpress – 5 set (4/4/0/1/0)   (kg/reps 52,5)
  • Marklyft – 5 set, 5 reps              (kg/reps 40, 60, 80, 90)
Reflektion över veckans pass:
Knäböj - Hela veckans övningar har gått bra, tänkte nu ligga kvar på 130 kg på ett tag. Det börjar som sagt bli riktigt tungt och kör hellre stabilt och går ner lite djupare i mina knäböj än att slarva med mina övningar.
 
Hantelpress - Orkade bara lyfta 38 kg i 2 set sen tog det tvärtstopp, tvungen att sänka vikterna på hantlarna till 34 kg´s och fortfarande var det svårt att genomföra övningen. Dessa är några riktigt as att lyfta.
 
 
Stångrodd - Här har jag ökat till 100 kg och samma som knäböj tänker jag ligga kvar ett tag på samma vikt och nöta in tekniken innan jag ökar igen.
 
Militärpress -  Vet inte vad som hände orkade bara göra 4 rep i 2 set sedan fick jag ge upp. Ingen styrka alls.
 
Marklyft - 5 set med 5 reps och här kör jag nu max 90 kg för att bibehålla tekniken och inte öka förrän allting sitter som det ska.
 

 
Dagens vikt:
Har tappat 2.5 kg på 3 veckor och något i muskelmassa. Har slarvat med kosten som är så oerhört viktigt när man styrketränar - Känner du till 80/20 regeln ? Se tidigare inlägg - http://stayfocused.webblogg.se/2014/august/en-ny-dag-med-nya-mojligheter.html
 
3 veckor sedan:
 

Det var allt för denna vecka, hoppas vi ses snart igen.
 
//Jim