stayfocused.webblogg.se

Grill & Träning

Lakritsrot

Kategori: Allmänt

Godmorgon då var det tisdag.
Hoppas att ni sovit gott och vaknat upp utvilade och redo för en ny och härlig dag, och att ni har fått i er ert morgonkaffe! Idag tänkte jag inte skriva något om träning utan ett annat tips. När jag var liten tuggade jag någon gång på lakritsrot som fanns att köpa i en liten affär där jag bodde. Kom ihåg att jag tyckte det var väldigt gott. Såg för en tid sedan att det fanns Lakritsrot-te att köpa i hälsokostaffärer som tex Life. Jag köpte ett paket och nu efter mina träningspass när jag blir rejält sugen efter något gott så som lakrits. Då passar detta perfekt att dricka på kvällen framför tv´n.

Fakta om Lakrits

  • Lakritsroten odlas ibland annat södra Europa och Asien.
  • Lakritsroten innehåller ett eget socker som är 50 gånger sötare än vanligt socker
  • Den växer en meter ner i marken och skördas var tredje år
  • Lakritsen får sin svarta färg när den kommer i kontakt med syre
  • Lakritsroten har läkande effekter. Den är bland annat slemlösande vid hota och lindrar vid astma och magkatarr
  • Den är även en av världens äldsta godisar. Forskare har bland annat konstatera att Alexander den Store, Kung Tutankhamen och Cesar gillade lakrits